Balatonfőkajár neve alighanem az útdíjmizéria és az átgondolatlan, előkészítetlen kormányzati intézkedések szinonimájaként íródik föl a 2015-ös év krónikájának első lapjaira. Ez ugyanis az egyetlen Veszprém megyei település, amelyet jelenleg érint az M7-es autópálya, így itt húzódik a kormány által díjasnak kijelölt egyetlen rövidke útszakasz a megyében.
Hogy ez az egyetlen fizetős szakasz a megyében, nem magától értetődik, a 8-as főút, illetve a helyette évtizedek óta épülő gyorsforgalmi út némely szakasza, vagy akár az egyszer majd szintén az M8-as részét képező, most 710-esnek számozott kelet-balatoni elkerülő legalább annyira bekerülhetett volna a szórásba január elsejétől, ahogy Pest megyében a rosszabb kiépítettségű M2-es vagy a nyúlfarknyi vasi M86-os, a kaposvári elkerülő 61-es.
Az alábbiakban példaként kezeljük a Veszprém megyei szakaszt, természetesen máshol is vannak hasonló részek. Az M1-es például rövid szakaszon halad Fejér megyében. Fontos azt is tudni, hogy a már jól ismert, tíznapos, havi vagy éves matricák továbbra is léteznek, a megyei rendszer kiegészíti a korábbit. A motorosoknak ugyanannyiba kerülnek a megyei engedélyek, mint a személyautósoknak, darabonként ötezer forintba 2015-re.
Visszatérve a balatonfőkajári M7-szakaszra, kérdés tehát, hogy emiatt a rövid szakasz miatt kell-e Veszprém megyei matricát venniük azoknak, akik úgy döntenek, hogy az M7-est (mondjuk a Balaton déli partjára utazva) éves megyei matricák kombinációjával használják 2015-ben. A választ az óév utolsó előtti napjának végén megjelent hivatalos térképektől lehetett remélni.
Ha megnézzük a Veszprém megyére vonatkozót, a szóban forgó szakasz sárga színt kapott. A jelmagyarázat szerint ez azt jelenti:
Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok
Ez a kifejezés többféleképpen értelmezhető, és semmiképpen sem egyértelmű. Sokan bizonyára úgy értik, hogy a főkajári M7-szakaszra jó a Veszprém megyei matrica is, de a szomszédos, azaz Fejér megyei vagy somogyi engedély is jó. Ez méltányos megoldás lenne a megyehatárokon átmenő szakaszokra, amelyek a térképeken általában sárgával vannak jelölve. Szerkesztőségünkben akad olyan, aki úgy véli, eredetileg ez is volt a szándék.
Ám valójában rosszabb a helyzet, legalábbis cikkünk írásakor így látszik. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálatán ugyanis január 1-jén egyértelműen úgy tájékoztattak, az a bizonyos 'és' a meghatározásban azt jelenti, az adott szakaszra mindkét matricára szükség van, ahogy a többi sárgával jelölt részen is. Konkrétan: a Balaton felé Veszprém és Somogy megyei, a főváros felé Veszprém és Fejér megyei matrica kell. Budapestről a Balaton déli partjára tehát eszerint négy megyei matricára van szükség (Pest, Fejér, Veszprém, Somogy). Tény, ez egy évre 20 ezer forintba kerül, vagyis kevesebb, mint a felébe az éves matrica árának, tehát így is jobban járhat, aki sokszor utazik ide, de máshová nem.
Kétségtelenül van logika abban, hogy a megyehatárt metsző „sárga” sztrádaszakaszokra két megyei engedély kell, hiszen két megyét érintenek. De nézzük meg, mi van azokkal, akik a Balaton északi partjára utaznának megyei matricákkal az M7-esen, majd a 71-es úton! Ha szó szerint értelmezzük az eddig begyűjtött információkat, arra jutunk, hogy
olyan megye matricáját is meg kell vásárolnunk, amelyet nem is érintünk!
Tény ugyanis, hogy a Balaton felé tartva a balatonvilágosi csomópontban, a 90-es kilométerkőnél hagyjuk el a sztrádát, azaz pár száz méterrel még Somogy megye előtt. (A következő település, Balatonvilágos pár éve csatlakozott Somogyhoz.) Viszont odáig a főkajári „sárga” sztrádaszakaszon haladtunk, tehát ha jól értelmeztük a magyarázatot a térképen, somogyi matricára is szükségünk van!
Biztos ez? Egyáltalán nem. Mi van, ha a szomszédos megye nem Somogyot jelenti? Miért érdekes az nekünk, hogy az autópálya, amelyet elhagyunk, milyen megyébe fut bele? Szomszédos megye Vas vagy Győr-Moson-Sopron is, akkor, ha oda van matricánk, az is jó? Logika nem lenne benne kevesebb. Vagy mi van, ha az M7-es Veszprém megyei része nem is egy, hanem két „sárga” szakasz, és az elsőre nem kell somogyi passzus? Vagyis ha csak Világosig megyünk, mert ráhajtunk a 71-esre, akkor mégis elég a veszprémi matrica? És ha az északi partról Világosnál Siófok felé kanyarodunk, akkor is kell veszprémi matrica a somogyi mellé?
A kérdéseket nem folytatjuk. Akárhogy is, látható, hogy a szabályozás bonyolult, nem egyértelmű, viszont logikátlan. A Balaton északi partjára rendszeresen utazók közül ugyanis sokan bizonyára megspórolják majd a somogyi (?) és a veszprémi matricát, néhány kilométerrel hamarabb, még Fejérben lehajtva az M7-esről, így 10 ezer forintért járhatnak egész évben úti céljukhoz.
Egyik munkatársunk a Megyeri hídnál járt, ahol egyelőre nincsen pontosan kitáblázva, mettől kell fizetni, egy külföldi autóst nagyon könnyen megbüntethetnek. Arról sincsen egyelőre információnk, hogyan értesítik azokat az autósokat, akiket megbüntettek. Annak, akit február végéig megbírságolnak, ha megvásárolja a vonatkozó megyei matricát, összesen 6470 forintot kell fizetnie.
Mobiltelefonon, interneten még nem, de a benzinkutakon már kaphatók a megyei éves útdíj e-matricák. Az Origo által megkeresett fővárosi benzinkutakon mindenütt lehetett már kapni matricákat.
Elkezdték a kitáblázást és a feliratos figyelmeztetést is. A megyei éves matrica 5000 forintba kerül, és egy-egy megyére érvényes. Az értékesítési pontok listája megtalálható a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt. honlapján.
Az Origo egyik munkatársa kipróbálta az új megyei matricát, és átment az M0-s Megyeri hídi szakaszán.
Pest felé haladva nincsen kitáblázva, hogy a híd utáni szakasz fizetős lesz, így aki például külföldi, annak semmilyen információ nem áll rendelkezésére a későbbi kötelező díjfizetésről.
Miután átértünk a hídon, és elérkeztünk a dunakeszi leágazás előtti részhez, már szerepel az elektronikus kijelzőn, hogy onnantól fizetni kell, de tábla továbbra sincsen. A probléma ezzel az, hogy a lehajtóhoz csak meglehetősen közel szerepel a kijelzőn az információ, így 100 kilométeres sebességnél gyakorlatilag nincs lehetőség arra, hogy elhagyjuk az útszakaszt.
A külföldiek ebben a helyzetben sem kapnak információt arról, hogy fizetniük kell.
A dunakeszi lehajtót elhagyva, ahonnan fizetős az M0-s, csupán egyetlen elektronikus kijelző figyelmeztetett minket arra, hogy ettől kezdve fizetős szakaszon haladunk.
Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a Zrt. ügyfélszolgálati irodájában szolgáltatási díj (1470 forint) megfizetése mellett az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak. Így, akit most megbüntetnek, annak a megyei matricáért 6470 forintot kell majd fizetnie. Arról nincsen információnk, hogyan értesítik azokat, akiket megbírságoltak a matricahasználat elmaradása miatt.
Csütörtöktől fizetős az M0-s körgyűrű, a sztrádák fővárosi bevezető szakasza, illetve számos nagyvárost elkerülő út. A Liszt Ferenc repülőtér 2-es termináljához sem lehet ingyen eljutni autóval, ugyanis a 4-es út bevezető szakasza sem maradt ingyenes.
Továbbra sem kell fizetni az M86-os út használatáért az autósoknak Hende Csaba honvédelmi miniszter szerint, a kormány útdíjtérképén mégis a matricaköteles szakaszok között van a Vas megyei út.
Az interneten tett fel valószínűleg nem csak költőinek szánt kérdést az új útdíjakról, egészen pontosan a Megyeri híd fizetőssé tételéről Wintermantel Zsolt. Újpest közlekedésmérnök végzettségű polgármestere egy csomópontot keres. „De vajon melyik az M0-74-es csomópont, ameddig ingyenes a Megyeri híd? Az első pont, ahol le lehet jönni, az a 75-ös!” – ezt írta Wintermantel Zsolt a Twitteren, és biztos, ami biztos, a Facebookon is feltette a kérdést.
Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztertől és Börzsei Tibortól, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatójától kért tájékoztatást a január elsejétől életbe lépett új útdíjszabási rendszerrel kapcsolatban Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője.
Az új díjfizetéssel kapcsolatban Ujhelyi a szakminiszternek írt levelében többek között arra vár választ, hogy miért pár héttel a bevezetés előtt jelentették csak be a jelentős változásokat, illetve milyen konkrét hatástanulmányok és számítások készültek az új díjstruktúrával kapcsolatban.